A N G I E L S K I
D L A
N A J M Ł O D S Z Y C H
Get Adobe Flash player

Słuchanie

Często słyszymy, ze dzieci chłoną wiedzę niczym gąbka, nie wiedząc dokładnie, co to w rzeczywistości oznacza. Nie chodzi bowiem o przyswojenie przeogromnej ilości słownictwa, struktur gramatycznych czy też szybkiego nabywania umiejętności konwersacyjnych. Małe dzieci mają dobrze rozwinięty słuch fonematyczny, co należy odpowiednio wykorzystać. We wczesnym dzieciństwie istnieje wielka otwartość na charakterystyczne dźwięki danego języka, która zanika wraz z wiekiem, dlatego starsi (początkujący) uczniowie mają większe problemy z wymową i nabyciem biegłości na miarę rodowitego użytkownika danego języka. Kontakt z językiem obcym pozwala dzieciom (przy prawidłowym dawkowaniu języka) na zachowanie połączeń neuronowych, co wspomaga nabycie umiejętności rozumienia oraz mówienia na poziomie "native speakera". Wielu badaczy utrzymuje, że owe połączenia nie zanikają nawet, jeśli dziecko przerywa naukę języka, przykładowo w czwartym roku życia, a później do niej powraca. Wyraz "nauczanie" języka obcego można nawet zastąpić "osłuchiwaniem się/ oswajaniem" z językiem obcym. W przypadku małych dzieci nie stosujemy bowiem metod, które wykorzystywałyby zdolności do logicznego rozumowania czy abstrakcyjnego myślenia, ponieważ małe dzieci po prostu ich nie posiadają. Na to przyjdzie czas później, kiedy nasze dziecko w szkole czy też najstarszych grupach przedszkolnych zacznie świadomie uczyć się języka. Natomiast już od pierwszych momentów życia dziecko może się osłuchiwać z melodią języka, jego charakterystycznymi dźwiękami oraz typem wymowy. Tego rodzaju oswajanie się z całą pewnością ułatwia naukę (nie tylko języków) w latach późniejszych.
Niemowlęta już od 6 miesiąca życia nastawione są na słuchanie i przyswajanie informacji. Dzieje się tak dzięki połączeniom neuronowym. Warto zatem wykorzystać te naturalne zdolności i umożliwić dzieciom osłuchiwanie się z językiem obcym. Nauka języka nierzadko kojarzy się wyłącznie z nabyciem umiejętności takich jak mówienie czy prawidłowe stosowanie struktur gramatycznych. Najmłodsze dzieci nie mówią, dlatego ze względu na brak reakcji z ich strony, nie widzimy sensu takiej nauki. Nie jest to właściwe podejście, ponieważ  właśnie niemowlęta i małe dzieci najlepiej przyswajają i, co więcej, rozróżniają dźwięki charakterystyczne dla danego języka. Rozpoznają jego melodię, a z czasem naturalnie zaczynają powtarzać słowa i proste zwroty. Inaczej niż w przypadku ludzi, którzy rozpoczęli naukę języka po okresie dojrzewania, wymowa nie przysparza problemu i istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że nasze dziecko w przyszłości zyska biegłość i swobodę rodowitego użytkownika danego języka. Warto zatem wykorzystać te naturalne predyspozycje i znaleźć sposoby, aby nasze dzieci słuchały "native speakerów", którzy mówią, śpiewają bądź czytają bajki we własnym języku. Dzięki takiej technice dziecko w sposób naturalny przyswaja słówka i struktury języka, a także uczy się prawidłowej wymowy. Jeśli jednak nie mamy "native speakerów" w najbliższej rodzinie, można korzystać z nagrań: piosenek, wierszyków, opowiadań, bajek czy odpowiednich audiokursów. Można ich słuchać nawet kilka razy dziennie. Słuchanie płyt z prostymi piosenkami to doskonały sposób na przyswajanie języka. Można zaangażować się do zabawy wraz z dzieckiem, śpiewać i za pomocą gestów, obrazów, zabawek starać się wyjaśnić znaczenie kluczowych treści w piosenkach. Piosenki odtwarzamy również, kiedy dziecko jest zajęte zabawą. W efekcie osłuchuje się ono z dźwiękami i melodią języka, przyswaja je, a z czasem zaczyna powtarzać tekst. Istotne jest również osłuchiwanie się z językiem mówionym. Podobną funkcję zatem spełniają nagrania bajek czy opowiadań w danym języku. Dzieci wykazują niezwykłą wrażliwość na muzykę, dlatego istotną rolę spełniają dźwięki, towarzyszące tekstom. Wspomagają one percepcję dziecka i wpływają na jego podświadomość. Bajek takich można słuchać wspólnie z dzieckiem, jak również odtwarzać je, gdy dziecko bawi się. Można ich słuchać podczas odpoczynku dziecka czy też tuż przed snem, na dobranoc.

Copyright © 2019 Angielski dla najmłodszych. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem wydanym na warunkach GNU Powszechnej Licencji Publicznej.